Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
04-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach
fot. PetrTol (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Czeski państwowy przewoźnik kolejowy České dráhy sukcesywnie kupuje kolejne spalinowe wagony silnikowe Regio-Shuttle RS1 produkcji Stadlera na rynku wtórnym. Uwzględniając dostarczone w latach 2011-2013 nowe pojazdy oraz kasację jednego z nich, do końca 2026 roku ČD mają dysponować łącznie aż 110 jednostkami spalinowymi tego typu, znanymi w Czechach jako RegioSpider.

Regio-Shuttle RS1 w ostatnich trzech dekadach był bezsprzecznie jednym z najbardziej udanych i jednocześnie ciekawych produkowanych w Europie spalinowych pojazdów szynowych. Pierwotnie był to produkt istniejącego w latach 1996-2001 niemieckiego producenta, ADtranz, który został przejęty przez Bombardier Transportation. Rzeczone przejęcie było jednocześnie uwarunkowane zbyciem prawa do produkcji i sprzedaży pojazdów serii Regio-Shuttle RS1. Nabywcą tych praw okazał się szwajcarski Stadler, który stał się czołowym europejskim producentem taboru szynowego. Bombardier Transportation, w 2021 roku przejęty przez Alstom, kontynuował produkcję wariantu wieloczłonowego pod nazwą handlową Itino, który nie cieszył się tak dużym zainteresowaniem nabywców.

Dość powiedzieć, że o ile w przypadku platformy Itino wyprodukowano tylko 57 pojazdów (jednostki dwuczłonowe i trójczłonowe), tak Regio-Shuttle RS1 od rozpoczęcia produkcji w 1996 roku do jej zakończenia w roku 2013 powstało łącznie 496 sztuk. Pojazdy te wyróżniają bardzo duże, trapezowe okna. Ich zastosowanie ma dwojaki wpływ na doświadczenie pasażera – z jednej strony zapewniają dostęp większej ilości naturalnego światła słonecznego, z drugiej strony umożliwiają podziwianie widoków. Umożliwiło to także zredukowanie masy nadwozia. Cały pojazd waży ok. 40 ton, podczas gdy w przypadku spalinowych wagonów silnikowych typu 214M (np. seria SA135) produkcji Pesy Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki masa własna oscyluje w przedziale 52-62 ton.

Wielki sukces na rynku niemieckim

Moc każdego z dwóch silników trakcyjnych Regio-Shuttle RS1 wynosi 257 kW lub 265 kW, co w połączeniu z wyjątkowo niską masą własną pojazdów umożliwia uzyskanie wysokich parametrów w zakresie przyspieszenia, niespotykanych w przypadku innych pociągów spalinowych. Maksymalne przyspieszenie rozruchu wynosi aż 1,2 m/s2 i jest to wartość typowa dla nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, umożliwiająca osiągnięcie prędkości 100 km/h w ok. 45 sekund. Zdecydowaną większość nabywców Regio-Shuttle RS1 stanowili niemieccy przewoźnicy kolejowi, przeważnie prywatni i samorządowi. Pojazdy te kupiły również niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn. Jedynym nabywcą poza rynkiem niemieckim i jednocześnie jednym z ostatnich były České dráhy, które nabyły 33 jednostki tego typu.

Pojazdy zostały dostarczone w latach 2011-2013, przy czym przewoźnik przyjął dla nich nazwę RegioSpider. Co ciekawe, od wielu lat docierają one do Polski, łącząc Szklarską Porębę z Libercem przez Tanvald i Jablonec nad Nisou. W ostatnich latach ČD zaczęły kupować całkiem pokaźne serie używanych Regio-Shuttle RS1 z Niemiec, przeważnie najstarszych pojazdów z przełomu lat 90. i 2000. Przed wprowadzeniem do eksploatacji przechodzą one modernizacje już w Czechach, a w niektórych przypadkach na Słowacji. ČD zakładają, że do końca bieżącego roku będą dysponowały 89 jednostkami tego typu, natomiast z końcem 2026 roku łącznie ma być ich aż 110 sztuk. Ich wdrażanie umożliwia znaczące zwiększenie komfortu podróżowania w przypadku wielu połączeń regionalnych i lokalnych.

Motoraki i Regionova odchodzą do lamusa

Trzeba tu bowiem podkreślić, że jeszcze do niedawna w ich obsłudze w Czechach dominowały autobusy szynowe z dwoma osiami na człon – wagony silnikowe serii 810 (tzw. motoraki) oraz ich pochodne, najczęściej seria 814 (nazwa handlowa Regionova), czyli dwuczłonowy zespół trakcyjny powstały w wyniku połączenia zmodernizowanej jednostki spalinowej serii 810 z wagonem doczepnym 010, przebudowanym na człon sterowniczy z niskopodłogową częścią. Choć mają one szereg niezaprzeczalnych zalet (z wyjątkowo niską masą na czele, co przekłada się na bardzo niskie koszty eksploatacji), z uwagi na wiek nieuchronnie zbliża się kres ich eksploatacji. Dodatkowo pojazdy dwuosiowe oraz składy z dwoma osiami na człon cechuje niski komfort jazdy.

Co ciekawe, Regio-Shuttle RS1 cechuje minimalnie większa masa przy nieznacznie mniejszej liczbie miejsc siedzących niż w przypadku dwuczłonowej jednostki spalinowej Regionova. Dwuczłonowy zestaw serii 814 ma masę służbową na poziomie blisko 40 ton i jednocześnie 84 miejsca siedzące. Z kolei RegioSpider może zabrać na pokład 51 pasażerów na stałych fotelach i dodatkowo 20 na składanych miejscach siedzących. Choć istotny udział tych drugich jest pewnym mankamentem, wpływającym negatywnie na komfort podróżowania części pasażerów, należy pamiętać, że pojazdy będą te wykorzystywane głównie w obsłudze połączeń na stosunkowo krótkich trasach, przeważnie z niewielkimi potokami pasażerskimi. Jednocześnie RegioSpidery będą mogły dzięki temu zabrać na pokład potencjalnie znacznie więcej rowerów. W przypadku zestawów Regionova do dyspozycji pasażerów są zaledwie dwa wieszaki rowerowe (przy czym nietrudno jest zmieścić jeszcze trzeci jednoślad).

Jak informuje portal Zdopravy.cz, w ostatnim czasie do Czech dotarły RegioSpidery, których eksploatowane wcześniej przez Niederbarnimer Eisenbahn, przewoźnika obsługującego połączenia na zlecenie związku komunikacyjnego Berlina i Brandenburgii. Ich dotychczasowym właścicielem był pool taborowy Alpha Trains. Mają one pojawić się na liniach komunikacyjnych w krajach (czeski odpowiednik polskich województw) libereckim i środkowoczeskim. Warto dodać, że ČD pozyskały w ostatnich latach na rynku wtórnym również spalinowe zespoły trakcyjne GTW 2/7, produkowane przez Stadlera w sile 12 sztuk. Na razie do eksploatacji weszło tylko 5 pojazdów, które obsługują połączenia w kraju ołomunieckim. Te same pojazdy w Czechach wykorzystuje również Arriva – do obsługi połączeń w kraju zlińskim.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duńskie koleje państwowe kupią kolejnych 50 pociągów IC5 od Alstomu

Tabor i technika

Druga modernizacja zmodernizowanych motoraków na Słowacji

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Mikołaj Kobryński 30 czerwca 2025

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Zobacz również:

Duńskie koleje państwowe kupią kolejnych 50 pociągów IC5 od Alstomu

Tabor i technika

Druga modernizacja zmodernizowanych motoraków na Słowacji

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Mikołaj Kobryński 30 czerwca 2025

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5